Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta w Warszawie

Uroczystość inauguracji roku szkolnego

Archiwum

Drogie uczennice i drodzy uczniowie, drodzy rodzice,
drogie nauczycielki i drodzy nauczyciele,

piosenką, prawdopodobnie wszystkim znaną, witam Was w nowym roku szkolnym 2018 / 19.

Zastanawiacie się pewnie teraz, czy wasza Pani dyrektor zwariowała ? Nie, nie zwariowała albo najwyżej troszeczkę.

Ona chce tylko pokazać, co łączy naszą szkołę ze światem Pippi w willi Kunterbunt i w jaki pozytywny sposób jej pomysły, jeżeli uda się nam wszystkim wprowadzić niektóre z nich w życie szkolne, wpłyną na nasze wzajemne relacje w nowym roku szkolnym.

Bo jeżeli to, co się każdego dnia robi nie sprawia wykonującemu radości, to nie można w takiej sytuacji być szczęśliwym. A dobrze uczyć się można tylko wtedy, jeżeli się dobrze czujemy i nauka sprawia nam radość.

1. PO PIERWSZE
Pippi ma – tak jak większość z nas potrzebę ruchu. Bo jak stwierdzono
w badaniach naukowych, nasz system szkolnictwa prowadzi do bezruchu.
W naszej Szkole – WBS jest inaczej: piłka nożna, trzy przerwy w ruchu na świeżym
powietrzu, chodzenie cały dzień po schodach w górę i w dół, tańczenie na wszystkich
uroczystościach szkolnych - Czy to nie jest prawdziwa radość życia ?

  • W moim słodkim rożku pierwszoklasisty, w który włożyłam równieżkawę, cukierki lukrecji i orzechy, zanotowałam:
  • RADOŚĆ ŻYCIA i TAŃCZENIE

2 PO DRUGIE
Pippi mówi to, co myśli. Jest samodzielna, niezależna i wolna. Za to została
zamknięta w szafie, w której znajdowała się trucizna, ale z reguły dzięki swoim pytaniom,
które stawiała na przykład nauczycielce, odniosła sukces i zmusiła wszystkich do myślenia.
Jeżeli jest się uprzejmym i kulturalnym, ma się prawo i powinność w wolnym świecie do
stawiania pytań dotyczących różnych rzeczy w celu ulepszenia świata.
To oczywiście odnosi się przede wszystkim do uczennic i uczniów WBS, do wszystkich
Rodziców i Nauczycieli naszej szkoły.
Wzajemne komunikowanie się przyjaznym, pozytywnym i konstruktywnym tonem prowadzi nas naprzód.
  • W moim słodkim rożku pierwszoklasisty zanotowałam:
SAMOKRYTYKA oraz
UPRZEJMOŚĆ i GRZECZNOŚĆ .

3. PO TRZECIE:
Pippi ma fantazję i odwagę powiedzenia NIE, jeżeli widzi niesprawiedliwość
i jeżeli próbuje się jej narzucić jakąś modę.

Czy jesteśmy zdolni wstać i powiedzieć NIE, jeżeli na przykład ktoś
padł ofiarą mobbingu?
Czy jesteśmy zdolni żyć stylem z wartościami i nie damy się zniewolić posiadaniem najnowszego iPhone’a i najnowszych adidasów NIKE, żeby tym zademonstrować,
jak jesteśmy zamożni?

MIEĆ czy BYĆ – oto jest pytanie ? – Pippi opowiada się oczywiście po stronie BYĆ.
Dla niej pieniądze nie są takie ważne. Ona często obdarowuje innych prezentami, dzieląc się tym, co posiada. A co z WBS ?
W moim słodkim rożku pierwszoklasisty zanotowałam:
  • WRAŻLIWOŚĆ SOCJALNA

4. PO CZWARTE:
Pippi jest lubiana przez wielu ludzi, którzy podobnie jak jej liczne piegi na twarzy, gęsto rozsiani są po całym świecie.
Właściwie to tak jak w WBS: wiele narodowości, tradycji i języków obcych – bardzo kolorowo, czasami bardzo przyjemny i dowcipny chaos.

Humoru nie możemy nigdy dać sobie odebrać. Dlatego zanotowałam również ten wyraz w moim słodkim rożku pierwszoklasisty (Schultüte).
  • HUMOR

5. PO PIĄTE:
Pippi integruje się dobrze, interesuje się nowymi ludźmi i tak w ogóle interesują ją wszelkie nowości.

To tak jak w WBS.
Dlatego zapraszam teraz do mnie na scenę nasze nowe uczennice i nowych uczniów, jak również nowe Koleżanki i nowych Kolegów, których chciałabym serdecznie powitać.

Wszystkim życzę urozmaiconego i radosnego nowego roku szkolnego, w ciągu którego wszyscy będziemy się dobrze czuli i będziemy mogli być sobą.


M. Hinsberger-Boguski
Dyrektor Szkoły





Zdjęcia Marek Kępiński

Powrót do listy